Změny pro OSVČ od ledna 2014
Jako každý rok i letos se osoby samostatně výdělečně činné musejí připravit na změny, které nastanou od ledna.
Zdravotní pojištění v roce 2014
V roce 2013 byla povinna každá osoba samostatně výdělečně činná, jejíž podnikání bylo hlavní výdělečnou činností, platit minimální měsíční zálohu na zdravotní pojištění ve výši 1748 Kč měsíčně. Pro rok 2014 je stanovena minimální měsíční záloha na zdravotní pojištění ve výši 1752 Kč.
Zálohy jsou splatné vždy od prvního dne měsíce až do osmého dne následujícího měsíce. Tzn. záloha na měsíc leden 2014 je splatná v období 1.1. - 8.2.2014. Jako den platby se bere den, kdy je částka připsána na účet zdravotní pojišťovny.
Každoročně se výše zálohy zvyšuje. Proč? Minimálním ročním vyměřovacím základem je stanoven dvanáctinásobek 50 % průměrné mzdy.
Přehled vývoje průměrné měsíční mzdy s propočtem minimálního ročního vyměřovacího základu:
Rok |
Prům. měsíční mzda |
12-násob. 50 % |
Měsíční VZ |
Záloha |
Záloha |
2014 |
25 942,00 |
155 652,00 |
12 971,00 |
1 751,09 |
1 752,00 |
2013 |
25 884,00 |
155 304,00 |
12 942,00 |
1 747,17 |
1 748,00 |
2012 |
25 137,00 |
150 822,00 |
12 568,50 |
1 696,75 |
1 697,00 |
2011 |
24 740,00 |
148 440,00 |
12 370,00 |
1 669,95 |
1 670,00 |
Přehled vývoje průměrné měsíční mzdy s propočtem měsíčního vyměřovacího základu:
Rok |
Průměrní měsíční mzda |
VZ - 50% |
Pojistné 13,5% |
Záloha na pojistné |
2014 |
25 942,00 |
12 971,00 |
1 751,09 |
1 752,00 |
2013 |
25 884,00 |
12 942,00 |
1 747,17 |
1 748,00 |
2012 |
25 137,00 |
12 568,50 |
1 696,75 |
1 697,00 |
2011 |
24 740,00 |
12 370,00 |
1 669,95 |
1 670,00 |
Výše zálohy se vždy zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Sociální pojištění v roce 2014
Důchodové pojištění (29,2 % z vyměřovacího základu)
Minimální výše záloh na sociální pojištění (pojistné na důchodové pojištění) pro podnikatele s hlavní výdělečnou činností pro rok 2013 byla 1890 Kč. Od roku 2014 je minimální výše zálohy zvýšena na 1 894 Kč.
I zde se výše záloh na pojistné každoročně zvyšuje. Roční vyměřovací základ je částka, kterou si osoba samostatně výdělečně činná určí. Nesmí však být nižší než 50 % z daňového základu ze samostatné výdělečné činnosti daného roku. Právním předpisem se stanovuje minimální a maximální výše vyměřovacího základu.
Minimálním vyměřovacím základem je čtvrtina průměrné mzdy násobeno počtem měsíců.
Rok |
Vyměřovací základ |
Měsíční VZ |
Pojistné 29,2 % |
Záloha na pojistné |
2014 |
77 832,00 |
6 486,00 |
1 893,91 |
1 894,00 |
2013 |
77 652,00 |
6 471,00 |
1 889,53 |
1 890,00 |
2012 |
75 420,00 |
6 285,00 |
1 835,22 |
1 836,00 |
2011 |
74 220,00 |
6 185,00 |
1 806,02 |
1 807,00 |
Výše zálohy se vždy zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Minimální výše na sociální pojištění (pojistné na důchodové pojištění) pro podnikatele s vedlejší výdělečnou činností pro rok 2013 byla 756 Kč. Podnikání na vedlejší výdělečnou činnost se myslí u podnikatelů, kteří jsou zaměstnání, jsou na rodičovské dovolené, studují (pojistné za ně platí buď zaměstnavatel, nebo stát).
Minimálním vyměřovacím základem je 10 % průměrné měsíční mzdy.
Rok |
Průměrní měsíční mzda |
Měsíční VZ |
Pojistné 29,2% |
Záloha na pojistné |
2014 |
25 942,00 |
2 594,20 |
757,51 |
758,00 |
2013 |
25 884,00 |
2 588,40 |
755,81 |
756,00 |
2012 |
25 137,00 |
2 513,70 |
734,01 |
735,00 |
2011 |
24 740,00 |
2 474,00 |
722,41 |
723,00 |
Výše zálohy se vždy zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Termíny plateb - za kalendářní měsíc se platí vždy od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Platí se ode dne zahájení hlavní samostatné výdělečné činnosti. Pozor – za den platby se bere den, kdy je částka připsána na účtu správy sociálního zabezpečení. Zálohu za leden 2014 můžete zaplatit v rozmezí od 1.2. – 20.2.2014.
Nemocenské pojištění
Minimální výše pojistného na nemocenské pojištění v roce 2013 byla 115 Kč měsíčně. Tato platba však není pro podnikatele povinná, nýbrž dobrovolná. Výše tohoto pojistného se nemění, zůstává i pro rok 2014 stejná.
Z nemocenského pojištění je osobám samostatně výdělečně činným poskytováno nemocenské a peněžitá pomoc v mateřství.
Důchodové spoření (II. pilíř) – 5 % z vyměřovacího základu
Pokud podnikatel vstoupí do II. pilíře, platí pojistné v jiné výši od měsíce vstupu. Výše měsíčního pojistného pak bude:
Důchodové pojištění: záloha nebude ve výši 29,2 % z vyměřovacího základu, ale jen 26,2 %.
Důchodové spoření – z důchodového pojištění se vezmou 3 % (29,2 – 26,2), plus navíc se musí přidat 2 % z vyměřovacího základu.
Přehled vývoje minimálního důchodového pojištění (sazba 26,2 %):
Rok |
Průměrní měsíční mzda |
Měsíční VZ |
Pojistné 26,2% |
Pojistné |
2014 |
25 942,00 |
6 485,50 |
1 699,20 |
1 700,00 |
2013 |
25 884,00 |
6 471,00 |
1 695,40 |
1 696,00 |
2012 |
25 137,00 |
6 284,25 |
1 646,47 |
1 647,00 |
2011 |
24 740,00 |
6 185,00 |
1 620,47 |
1 621,00 |
Výše zálohy se vždy zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
Přehled důchodového spoření podle růstu vyměřovacího základu (5 %):
Rok |
Průměrní měsíční mzda |
Měsíční VZ |
Důchod.spoření |
Spoření |
2014 |
25 942,00 |
6 485,50 |
324,28 |
325,00 |
2013 |
25 884,00 |
6 471,00 |
323,55 |
324,00 |
Elektronická komunikace s finančním úřadem
Od 1.1.2014 nastávají některé změny v elektronické komunikaci pro plátce DPH.
Finanční úřad (Zákon o DPH č. 235/2004 Sb. §101a)
Komunikovat s finančním úřadem pouze elektronicky budou muset plátci daně z přidané hodnoty, kteří mají obrat více než 6 milionů Kč. Budou muset takto podávat nejen daňové přiznání a dodatečné daňové přiznání, ale i hlášení, přílohy k přiznání nebo hlášení.
Přihlášky k registraci a oznámení o změně registračních údajů se budou muset od ledna 2014 podávat vždy pouze elektronicky.
Pro osobu samostatně výdělečnou činnost nastane tato situace, když ve 12 měsících po sobě jdoucích překročí obrat (příjmy) 6 milionů Kč. Elektronicky tedy podá přiznání k dani z přidané hodnoty v období následujícím po období, v němž k překročení obratu došlo.
Elektronická komunikace pro zaměstnavatele
Od ledna 2014 začne platit povinná elektronická komunikace se Správou sociálního zabezpečení pro všechny zaměstnavatele, což se často týká i osob samostatně výdělečně činných.
Povinnost platí pro všechny zaměstnavatele – ať zaměstnávají jednoho nebo 1000 zaměstnanců.
Elektronické podání se bude týkat už těch tiskopisů, které se podávají po 31.12.2013, tzn. že například Přehled o výši pojistného za měsíc prosinec 2013, který se podává v lednu 2014 (termín pro podání je od 1.1. – 20.1.2014), se již bude muset podat elektronicky.
Poprvé se také v roce 2014 bude muset elektronicky podat Evidenční list důchodového pojištění, do kterého se zapisují údaje roku 2013.
Termín pro podání Evidenčního důchodového listu zaměstnance, jehož pracovní poměr stále trvá, je do 30.5.2014. Termín pro podání Evidenčního důchodového listu zaměstnance, jehož pracovní poměr skončil před 31.12.2013, je do 28.2.2014.
Soupis všech tiskopisů, které se budou zasílat elektronicky:
- Evidenční list důchodového pojištění
- Přehled o výši pojistného
- Potvrzení o studiu pro účely důchodového pojištění
- Oznámení o nástupu do zaměstnání
- Oznámení o ukončení pracovního poměru
- Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
- Přihláška organizace (OSVČ) do registru zaměstnavatelů
- Odhláška organizace (OSVČ) z registru zaměstnavatelů
- Potvrzení pro účely výplaty vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a v mateřství
Pokud chce podnikatel posílat na úřady i jiné tiskopisy, samozřejmě je to vítáno. Tyto tiskopisy se posílají vždy v „pdf“ formě (uloženo v programu Adobe).
Elektronická komunikace pro OSVČ
Elektronická komunikace se nevyhne ani osobám samostatně výdělečně činným. Nemusí mít zaměstnance, nemusí být ani plátcem DPH. Tato situace ale nenastane hned od 1.1.2014, ale až od 1.1.2015.
Podnikatelé budou muset od tohoto data posílat elektronicky tyto tiskopisy:
- Přehled o příjmech a výdajích
- Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti
- Přihláška k účasti na důchodovém pojištění
- Přihláška k účasti na nemocenském pojištění
Typy elektronické komunikace
Nabízejí se dvě varianty, jak elektronicky komunikovat s úřady. Pro elektronickou komunikaci existuje několik možností:
Komunikace s Finančním úřadem
- datovou schránkou
- elektronickým podáním pro finanční správu (EPO)
Komunikace se Správou sociálního zabezpečení:
- datovou schránkou
- prostřednictvím veřejného rozhraní e-Podání (VREP)
Datová schránka
Datovou schránku mají povinně ze zákona všechny právnické osoby (s.r.o. apod.), fyzické osoby nebyly dosud povinny si schránku zřizovat. Nyní se vše mění a doporučuje se, aby si OSVČ datovou schránku zřídily.
Doporučuje se hlavně z toho důvodu, že je snazší pro ovládání a zasílání elektronických tiskopisů na příslušné úřady.
Každá státní instituce má svůj identifikátor (adresu), na kterou se tiskopisy zasílají. Česká správa sociálního zabezpečení má identifikátor „5ffu6xk“. Po odeslání tiskopisu přijde do datové schránky zpráva o výsledku zpracování (potvrzení o přijetí tiskopisu).
Finančních úřadů je nyní 14, jsou rozděleny podle krajů. Takže identifikátor pro Finanční úřad pro hlavní město Prahu je „7nyn2d9“, identifikátor pro Finanční úřad pro Středočeský kraj je „6sxny3p“. Přesný rozpis kontaktů (identifikátorů) naleznete na adrese:
www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/organy-financni-spravy/financni-urady
Prostřednictvím datové schránky mohou podnikatelé komunikovat nejen s finančním úřadem a správou sociálního zabezpečení, ale i s ostatními státními institucemi. Zřízení datové schránky - veškeré informace o zřízení, formulář Žádosti o zřízení datové schránky, naleznete na www.datoveschranky.info/zivnostnik. Zřízení datové schránky je bezplatné. Na Žádosti o zřízení datové schránky musí být úředně ověřený podpis (poplatek za ověření je 30 Kč).
Podání žádosti (několik možností):
- na kontaktním místě Czech Point (kde i ověří podpis) – naleznete na vybraných pobočkách České pošty, městských úřadech;
- osobní podání na podatelně Ministerstva vnitra;
- doporučeně poštou (s ověřeným podpisem) na adresu Ministerstva vnitra (Ministerstvo vnitra ČR, Nad Štolou 3, poštovní schránka 21, Praha 7, 17034);
- elektronicky na mail posta@mvcr.cz – ale pozor, musíte mít zaručený elektronický podpis, který je založen na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb.
Elektronické podání pro finanční správu (EPO)
S Finančním úřadem se elektronicky komunikuje prostřednictvím Daňového portálu na adrese: https://adisdpr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr/uvod.faces
Každý účetní program umí převést daňové přiznání a další hlášení, která se budou od ledna zasílat elektronicky na úřady, do formátu (XML), který je nutný pro elektronické zaslání na finanční úřad. Soubor se poté načte na stránkách Daňového portálu. Ale pozor, je zde vždy vyžadován elektronický podpis. Až do konce roku 2013 šlo takto přiznání zasílat a poté odeslat potvrzení o podání přiznání elektronicky poštou na daný finanční úřad. To však již od ledna 2014 možné nebude.
Takže pokud se podnikatel rozhodne zasílat tiskopisy prostřednictvím elektronické podatelny, musí se zřídit elektronický podpis.
Veřejné rozhraní e-Podání (VREP)
Se Správou sociálního zabezpečení se elektronicky komunikuje prostřednictvím služby e-Podání – najdete na adrese: https://www.cssz.cz/cz/e-podani.
Podstatné je, aby váš účetní program uměl převést tiskopis do požadovaného formátu (XML). Pokud neumí, doporučuje se nainstalovat si program Software602 – na stránkách správy sociálního zabezpečení je uveden odkaz ke stažení zdarma.
Postup pro vytvoření a odeslání tiskopisu přes e-Podání:
- stažení a instalace programu Software602 Form Filler do počítače;
- stažení a uložení příslušného formuláře ve formátu „zfo“ do počítače;
- vyplnění formuláře;
- odeslání formuláře na Správu sociálního zabezpečení;
- tlačítkem na formuláři do datové schránky e-Podání,
- nebo s uznávaným elektronickým podpisem přes komunikační rozhraní Veřejného rozhraní e-Podání.
Získání uznávaného elektronického podpisu
Aby mohl tiskopis elektronicky podepsat, musí si podnikatel nechat vystavit uznávaný elektronický podpis, jehož pravidla přesně stanovuje zákon o elektronickém podpisu č. 227/2000 Sb.
Uznávaný elektronický podpis je založený na Kvalifikovaném certifikátu, který jednoznačně identifikuje oprávněnou osobu k podpisu.
Tyto Kvalifikované certifikáty vydávají v České republice následující akreditovaní poskytovatelé:
- Česká pošta s.p.
- První certifikační autorita a.s.
- eIdentity a.s.
Pro vyhotovení certifikátu je třeba doložit kromě občanského průkazu i doklad o podnikání – výpis z živnostenského rejstříku (originál nebo úředně ověřenou kopii).
Pokud se rozhodnete si zřídit zaručený elektronický podpis u České pošty s.p., musíte navštívit poštu, kde je CzechPoint. Zde si podáte žádost o vydání Kvalifikovaného certifikátu.
Certifikát má platnost jeden rok (365 dní) a jeho cena je 396 Kč. Po uplynutí platnosti certifikátu nedochází k jeho automatické obnově. Více informací najdete na https://www.postsignum.cz/cenik_sluzeb.html.
Pokud se rozhodnete zřídit si zaručený elektronický podpis u První certifikační autority a.s., musíte navštívit kancelář, kde tyto certifikáty vydávají. Poboček je v republice několik a jejich adresy naleznete na internetových stránkách společnosti https://www.ica.cz/. Certifikát má platnost jeden rok (365 dní) a jeho cena je 396 Kč. Po uplynutí platnosti certifikátu nedochází k jeho automatické obnově.
Pokud se rozhodnete zřídit si zaručený elektronický podpis u společnosti eIdentity a.s., musíte navštívit kancelář, kde tyto certifikáty vydávají. Pobočky si vyhledáte na jejich internetových stránkách https://www.eidentity.cz/RegPlaces.html. Certifikát má platnost jeden rok (365 dní) a jeho cena je 478 Kč. Po uplynutí platnosti certifikátu nedochází k jeho automatické obnově.
Shrnutí
Každý podnikatel, který podniká na hlavní výdělečnou činnost, si musí od ledna 2014 změnit trvalé příkazy, pokud si platí minimální zálohy na pojistné.
Pojistné na sociální zabezpečení: 1 894 Kč
Pojistné na zdravotní pojištění: 1 752 Kč
Pro zaměstnavatele a plátce DPH (jejichž obrat je vyšší než 6 milionů Kč) nastane povinnost elektronické komunikace. Nejsnazší a nejrychlejší cestou bude zřízení datové schránky. Pro podnikatele to obnáší jednu cestu se Žádostí na příslušný úřad a zaplacení jednorázového poplatku. Poté mu již přijdou poštou do vlastních rukou přístupové údaje.
Datová schránka s podnikatelem komunikuje prostřednictvím e-mailu. Vždy, když je podnikateli poslána zpráva např. z finančního úřadu, je o tom informován příchozí e-mailovou zprávou. Tzn. že nemusí pravidelně datovou schránku kontrolovat.
Výhodou datové schránky je hlavně to, že díky ní lze posílat veškeré tiskopisy, které jsou nutné zasílat elektronicky, a není k tomu již zapotřebí zaručený elektronický podpis, což u jiných elektronických podání je.
Pro podnikatele, kteří nejsou zaměstnavateli, nejsou plátci DPH, anebo jsou plátci DPH s obratem nižším než 6 milionů Kč, nastane povinnost elektronické komunikace až od ledna 2015.
Ale nenechávejte to na poslední chvíli!
Jana Švárová, účetní