Marketing, PR, sociální média - často kladené otázky
Prodávám sýry na trzích. Kamarádka mě oslovila s žádostí, zda bych byla ochotná nabízet i její dorty. Je vhodné spojení dvou tak odlišných výrobků na jednom stánku?
Společný stánek může být výhodný, protože se podnikatelky mohou podělit o náklady nebo i o obsluhu stánku. Na druhou stranu je vhodné, aby stánek měl jasný koncept a kolemjdoucím zákazníkům bylo na první pohled zřejmé, co si v něm mohou koupit. Pokud bude stánek označen pouze jako např. „Tradiční sýry“, prodejkyně zbytečně přicházejí o zákazníky, kteří hledají něco sladkého. Pokud však stánek označí „Tradiční sýry a italské dorty“, budou zákazníci touto kombinací překvapeni, možná i zmateni. Navíc někomu může být spojení sladkých a slaných chutí dokonce nepříjemné, především pokud jsou ve stánku nabízeny zrající sýry výrazné vůně. Jak si s touto bariérou poradit?
Ideálním řešením je spojit sýry i dorty do jednoho společného konceptu. V tomto případě se jako společný prvek nabízí mléčné ingredience – sýr, tvaroh, jogurt, smetana. Pokud výrobkyně dortů uzpůsobí pro prodej ve společném stánku svoje portfolio produktů tímto způsobem, bude sortiment stánku „držet logicky pohromadě“. To znamená, že vedle sýrů budou v nabídce tvarohové a jogurtové dorty, cheesecake, smetanové pěny apod. Vzhledem k tomu, že sýry jsou spíše rustikálním druhem zboží, bude vhodné, aby i dorty v nabídce byly podobného charakteru – tedy různé koláče či páje raději než dorty italského typu. Pokud podnikatelky sjednotí svoji nabídku pod zastřešující koncept, zákazníci na první pohled porozumí, jaké zboží ve stánku dostanou. V ideálním případě se dokonce stane, že se klient, který přišel pro sýr, nechá zlákat k nákupu kousku dortu, a naopak ten, kdo přišel pro něco sladkého, si vybere i nějaký druh sýra.
Druhou možností je rozdělit stánek na dvě samostatné části. Je však nutné zvážit, zda je to technicky proveditelné a jak taková prodejní prezentace bude vypadat. Variantou je, že podnikatelky opticky rozdělí stánek, ale propojí se v jeho označení, např. „Sladké – slané tradiční pochoutky“.
Provozuji fotoateliér. Jak mohu podpořit svůj byznys v průběhu roku?
Spousta byznysů poskytujících služby může skvěle využít různých zvláštních příležitostí, které se nabízejí v průběhu kalendářního roku. Je potřeba tyto příležitosti identifikovat a být se svojí nabídkou o krok napřed. Vzhledem k tomu, že se jedná o fotografie, příležitostí je každý moment nabitý emocemi.
Klasickými sezónními hity jsou Vánoce – v říjnu a listopadu může fotoateliér nabídnout speciální cenu na výrobu kalednářů, které jsou v poslední době dárkovými hity. Kromě nafocení snímků je možné nabízet i produkci kalendáře, na kterou lze přidat výraznější marži.
Dalšími příležitostmi jsou svatý Valentýn, svátek matek, první máj – lásky čas, poslední školní den s vysvědčením, vyvěšení tabla posledních ročníků středních škol. Před těmito událostmi je vhodné potenciální zákazníky upozornit, že se termín blíží. Případně lze využít některý z nástrojů podpory prodeje, jako je časově omezená sleva, bonus navíc apod. Vytvoříte takto příležitost, kterou by sám zákazník možná neidentifikoval – např. vnuknete potenciálním zákazníkům vyfotit své dítě s prvním vysvědčením. Nabídněte také dárkové vouchery, které obdarovaní mohou využít až po události. V některých případech je potřeba spustit komunikaci dlouho dopředu – například svatby se nejvíce konají v letních měsících, ale zařizování včetně rezervace fotografa probíhá klidně víc než půl roku dopředu.
Příležitosti však může podnikatelka sama tvořit. Můžete vyhlásit Den rodinných fotek, Den vzpomíky na blízké, kteří jsou od nás daleko, Den vyznání lásky... anebo se spojit s kadeřnicí či stylistkou a nabízet zvýhodněný balíček.
Nabízím cvičení pro těhotné. Nevím ale, jak k nim dostat propagační materiály.
Je důležité zanalyzovat si, kde nejčastěji se těhotné ženy ve vašem městě/regionu pohybují. A vybrat ta nejlepší místa/okamžiky, kde k nim můžete promluvit a nastávající maminky zároveň právě budou připraveny naslouchat.
Jako první nápad se nabízí čekárna na gynekologii, kde obvykle musejí klientky strávit mnohem déle času, než je jim milé. Toho si však jsou vědomy i další značky a nastávající maminky zde bombardují záplavou komerčních materiálů.
Dalším místem mohou být prodejny těhotenského oblečení, dětského oblečení, novorozeneckých potřeb. Pokud ve městě máte takto specializované obchody, pokuste se s majiteli domluvit na tom, že do prodejny umístíte vaše letáčky/plakát/vizitky. Je možné, že bude vyžadovat provizi za doporučení; dohodněte se na určitém procentu za úspěšně sjednané klientky. Zkuste také lékárnu – pokud jste z menšího města, bude domluva jistě snazší než ve velkých síťových provozovnách.
Těhotné ženy často již dítě mají. Zkuste je proto oslovit prostřednictvím mateřských školek nebo mateřských center, kde se budou pohybovat. Pzoro, zde můžete narazit v případě, že mateřské centrum nabízí své vlastní kurzy pro těhotné, a tedy nebude chtít propagovat vás jako konkurenci.
Při pěkném počasí nastávající maminky s dětmi potkáte na dětském hřišti. Připravte si malé letáčky nebo vizitky, které jim při takovém setkání nabídnete. Pokud nebudete invazivní a pouze předáte propagační materiál, jistě se nesetkáte s negativními reakcemi. Využijte toho, že těhotné ženy lze narozdíl od většiny jiných cílových skupin na ulici snadno poznat, a neváhejte s nimi komunikovat. Cvičení pro těhotné je služba, která se jistě setká s mnohem pozitivnějším přijetím, než kdybyte nabízela komerční produkt (např. olej na strie).
Osobní doporučení má vždy největší váhu, proto vaše stávající klientky motivujte k tomu, aby vaše kurzy doporučovaly. Rozdejte jim vizitky se slevou, ukázkovou hodinou zdarma nebo nějakým bonusem (např. masáž nohou ve zpřízněném salonu).
Podnikám v technologické oblasti. Mám k dispozici spoustu zajímavých tabulek, ale nejsem si jistá, zda je uživatelé webu ocení.
Máte pravdu, že tabulky a grafy ocení pouze odborník. Pokud jsou vašimi klienty „lidé z ulice“, je vhodné jim informace obsažené v tabulce podat uživatelsky příjemnějším způsobem. Současným trendem jsou tzv. infografiky, které těžce čitelná data převádějí do snadno pochopitelné grafické podoby. Infografika nabízí interpretaci tabulky, která je zábavná, přehledná a snadno pochopitelná.
Infografiku si pravděpodobn nevyrobíte sami, protože vyžaduje určitou znalost práce s grafickým softwarem. Nicméně většina grafiků bude schopna ji pro vás připravit – z vaší strany to však vyžaduje přesné zadání obsahu, především vystižení vztahl mezi jednotlivými komponenty. Více se o infografikách dozvíte např. na www.tvorbainfografiky.cz, www.infografiky.cz/ nebo na https://www.justit.cz/wordpress/.
Chci vědět, co dělá konkurence, ale nemám čas pravidelně procházet jejich weby.
Díky moderním online službám dnes již nemusíte procházet seznam webových stránek vaší konkurence. Existují různé možnosti, jak preferovaný obsah internetu sledovat. Uvádíme jen některé z nich:
RSS čtečky načítají nově přidaný obsah sledovaných webových stránek. Místo procházení webů si uživatel prostě jednou za den projde články, které nově přibyly, a je v obraze. Můžete zvolit například Feedly.com, což je jedna ze služeb poskytovaných společností Google.com. Do Feedly se tedy dostanete pod stejným heslem, jaké používáte např. do Gmailu nebo YouTube. Sledované weby si můžete třídit do tematických skupin. Obsah vašeho Feedly si následně můžete číst nejen v počítači, ale velmi jednoduše také v chytrém mobilu, čímž můžete efektivně využít čas při cestování vlakem apod.
Ke sledování konkurence je možno velmi jednoduše využít Facebook. Začněte sledovat facebookové profily vaší konkurence – navštivte jejich profil a klikněte na tlačítko „To se mi líbí“. Od této chvíle se na vaší hlavní stránce bude zobrazovat nový obsah, které tyto firmy zveřejňují. Firmy obvykle postupují tak, že jakmile zveřejní něco nového na webu, upozorní na to na Facebooku. Budete mít tedy přehled o novinkách na webech konkurence, ale také o jejich dalších aktivitách, jiiž se na Facebooku pochlubí. Navíc se můlžete nechat inspirovat jejich stylem komunikace na sociálních médiích, nebo si případně uvědomit, že vy chcete komunikovat jinak.
Stejně efektivní může být i Twitter, ovšem vzhledem k relativně nízkému počtu uživatelů v České republice se nejprve ujistěte, zda vaše konkurence vůbec na Twitteru komunikuje.
Dělám účetnictví – mám si zřizovat Facebook?
Účetnictví je specializovaná služba, která necílí na širokou veřejnost, nýbrž na živnostníky a firmy. Nemělo by tedy význam snažit se udržovat facebookový profil zaměřený na širokou veřejnost s atraktivními fotkami a zajímavými texty, které by se v účetní oblasti hledaly mnohem obtížněji než v jiných oblastech služeb. Nicméně i pro úzkou cílovou skupinu podnikatelů nebude právě snadné facebookový profil naplnit – oblast daní a účetnictví sice občas zaznamenává změny, ale ne celoročně; podnikatelka nabízející účetnické služby nevygeneruje dostatečné množství kvalitních příspěvků na facebook a s poklesem frekvence příspěvků klesá počet fanoušků, jimž bude každý další příspěvek zobrazen. Pokud facebookový profil nenabídne dostatečně atraktivní obsah, bude mít problém získat si fanoušky – ti se budou v oblasti účetnictví nabírat složitěji, protože díky specifickému zaměření nelze očekávat, že se rekrutuje větší množství fanoušků z okruhu přátel podnikatelky-účetní.
Z těchto důvodů je lepší než ztrácet spoustu energie snahou o vykřesání životaschopného facebookového profilu vytvořit facebookovou skupinu. Ta je spíše než k jednostranné komunikaci firmy směrem k fanouškům určena k diskusím všech svých členů. Skupina může být určena podnikatelům, kteří řeší různé otázky a problémy. Prostřednictvím diskuse přesvědčíte potenciální klienty o své profesionalitě. Anebo můžete zřídit uzavřenou skupinu určenou pouze vašim klientům, kteří se vás tak budou moci operativně ptát na otázky, které právě řeší. V tom případě bude vaše skupina klientským servisem.
Možná ale vyhodnotíte, že by vás i správa facebookové skupiny příliš zatěžovala a že máte efektivnější cesty, jimiž se k vám noví zákazníci dostanou. V tom případě sama vyzkoušejte členství v již existujících skupinách, v nichž se sdružují ostatní účetní profesionálové. Můžete se tak dostat k novým poznatkům, radám i inspiraci.
Nechci, aby všichni mí přátelé na Facebooku viděli moje statusy. Mám si zřídit různé facebookové účty?
Pravidlem Facebooku je, že profily mohou mít jen skuteční lidé. Profily by neměly mít zvířata, pohádkové postavy apod., i když ne vždy dokáže Facebook takové nepravé účty odhalit. Zřízením více facebookových účtů a tím více identit se navíc vystavujete komplikacím v tom smyslu, že na facebookový profil je navázána vaše přítomnost v dalších online službách. Je problematické udržovat dvě identity, stejně jako by tomu bylo v reálném životě.
Tyto kousky si však můžete snadno odpustit, protože Facebook dovoluje uživateli určovat, kdo z jeho přátel každý jednotlivý příspěvek uvidí. Základní volba je „veřejný“ příspěvek (mohou sdílet další lidé mimo okruh přátel) versus příspěvek určený pouze „přátelům“. Dále je možné vytvářet si další seznamy osob a jednotlivé příspěvky adresovat pouze jim. Kromě předvolených seznamů, jako je „rodina“ a „známí“, si může každý uživatel zakládat seznamy vlastní, jako např. „práce“, „partička“, „volejbal“. Pokud tedy sdílíte divoké fotky z mejdanu se spoluhráči z volejbalu, vyberete sdílení pouze pro seznam „volejbal“. Tím zajistíte, že tyto divoké fotografie neuvidí například vaše nadřízená, kterou máte v distribučním seznamu „práce“.
Mgr. Bohdana Rambousková