Podporujme podnikatelky Polabí!



Auto v podnikání

27.01.2014 22:18

Pohyblivost a flexibilita je velmi důležitá v celé řadě podnikatelských činností. V podnikání můžete používat nákladní vůz k přepravě zboží, osobní vůz pro vlastní dopravu k zákazníkům nebo třeba i motocykl v letních měsících. Využívání vozidla v podnikání má však jasně daná pravidla, na která se nyní spolu podíváme.

Do výdajů, které se vztahují k vozidlu, patří: pohonné hmoty, parkovné, opravy, pojistné, dálniční známka, mytí auta, spotřební materiál (pneumatiky, oleje aj.)

Pořízení vozidla

Vozidlo si můžete pořídit různými způsoby, které se liší dle způsobu financování. V závislosti na výši vašich dostupných finančních prostředků můžete volit: 

  1. Pořízení na fakturu
  2. Operativní leasing
  3. Úvěr
  1. Pořízení na fakturu

V případě pořízení vozidla za vlastní peníze budou do pořizovacích nákladů patřit:

  • Kupní cena
  • Doprava
  • Clo
  • Správní poplatky (např. za zápis do registru vozidel)
  • DPH u neplátců

Do majetku se auto zařazuje až tehdy, kdy je zapsáno do registru vozidle. Ne dříve. Všechny náklady na pořízení vozidla se stávají pořizovací cenou vozidla. A do daňových nákladů se dostávají formou odpisů.

  1. Operativní leasing

Při pořízení formou operativního leasingu zůstává vozidlo v majetku pronajímatele a po ukončení operativního leasingu se vrací zpět pronajímateli. Nájemce platí pronajímateli nájemné smluvené ve smlouvě o nájmu dopravního prostředku. Smlouva o nájmu dopravního prostředku musí být písemná. Vozidlo pojišťuje a pojistné platí pronajímatel, pokud není ve smlouvě sjednáno jinak.

Pronajímatel jako majitel vozidla si uplatňuje odpisy.

Stejně tak by mělo být ve smlouvě sjednáno, kdo hradí náklady na provoz auta – především náklady na opravy a technické zhodnocení. Pokud není sjednáno, postupuje se dle platných předpisů, což má dopady na daňovou uznatelnost nákladů.

  1. Úvěr

Při pořízení auta na úvěr se kupující stává vlastníkem auta. I když může smlouva obsahovat ujednání o ručení kupovaným vozem.

Poskytnutí úvěru se v daňové evidenci neúčtuje. Účtuje se až o splátkách úvěru. Splátka obsahuje jistinu + úroky. V některých případech i pojištění. Splátku je tedy třeba rozdělit – splátka jistiny je nedaňový výdaj, splátka úroku (a případně pojistného) je daňový výdaj.

Při pořízení na úvěr si odpisy uplatňuje kupující – vlastník auta.

 

Silniční daň

Pokud používáme vozidlo k podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, musíme na ně platit silniční daň. Ta se platí kvůli podnikání.

Pokud proplácíme zaměstnanci výdaje za služební cesty, které koná svým soukromým vozidlem, jsme také povinní platit za toto vozidlo silniční daň.

Silniční daň neplatí jen ten, kdo má pouze příjmy z pronájmu.

U finančního úřadu musíme být k této dani evidování.

Na auto se platí silniční daň zálohově:

Do 15.4. (za měsíce leden – březen)

Do 15.7. (za měsíce duben – červen)

Do 15.10. (za měsíce červenec – září)

Do 15.12. (za měsíce říjen – listopad)

Do 31.1. se podává daňové přiznání, kde se uvedou zaplacené zálohy a doplatí se zbytek (měl by odpovídat platbě za měsíc prosinec).

Slevy (snížení silniční daně) lze uplatnit na nová auta, tzn. na vozidla, od jejichž první registrace k silničnímu provozu (ať v ČR nebo v zahraničí) neuplynulo devět let. Tento datum je vždy uveden ve velkém technickém průkaze.

Výše slev na dani:

  • Sleva 48 % prvních 36 měsíců
  • Sleva 40 % do 72 měsíců stáří vozidla
  • Sleva 25 % do 108 měsíců stáří vozidla

Pozor –od ledna 2014 došlo ke zvýšení silniční daně, a to na vozidla s první registrací v ČR nebo v zahraniční před 31. prosincem 1989.

Sazby (podle objemu motoru, který najdete ve velkém technickém průkaze)

do 800 cm3

1 200 Kč

nad 800 cm3 do 1250 cm3

1 800 Kč

nad 1250 cm3 do 1500 cm3

2 400 Kč

nad 1500 cm3 do 2000 cm3

3 000 Kč

nad 2000 cm3 do 3000 cm3

3 600 Kč

nad 3000 cm3

4 200 Kč

Silniční daň za vozidlo zaměstnance

Pro výpočet daně se použije sazba podle objemu motoru nebo paušální sazba daně za dny použití vozidla, která je 25 Kč za den. Zaměstnanec musí vždy svému zaměstnavateli předložit kopii velkého technického průkazu.

Může nastat situace, že si silniční daň platí zaměstnanec sám (používá vozidlo například i pro svoji podnikatelskou činnost). V takovém případě zaměstnavatel silniční daň platit nemusí, ale musí mít doklad o tom, že je daň placena. Většinou postačí kopie daňového přiznání k silniční dani od zaměstnance.

Silniční daň v případě pronájmu

Pokud je vozidlo používáno k podnikání na základě nájemní smlouvy, podává daňové přiznání a platí daň majitel vozidla. Poplatníkem daně je tedy provozovatel vozidla zapsaný v technickém průkazu. Ne ten, kdo jej provozuje. Lidé se v této situaci často dopouštějí chyby tím, že silniční daň platí a daňové přiznání podává ten, kdo s vozidlem jezdí (nájemce) a uplatňuje si na ně výdaje.

Vozidla osvobozená od daně

Mezi osvobozená vozidla patří vozidla s méně než čtyřmi koly (např. motorky). Takováto vozidla se v daňovém přiznání uvádět nemusejí. I v případě osvobozených vozidel se přiznání podává, ač je daňová povinnost nulová.

Předmětem daně je vždy vozidlo, které je registrováno a zároveň provozováno v České republice.

 

Výdaje za vozidlo

Výdaje na provoz se mohou uplatňovat několika způsoby, které ale u jednoho vozidla nemůžeme kombinovat:

  1. Výdaje podle dokladů (skutečné výdaje).
  2. Výdaje paušálem u vozidla, které není v majetku společnosti.
  3. Výdaje paušálem u vozidla v ostatních případech.
  4. Výdaje při použití paušálem na dopravu.

Doporučuje se vedení knihy (evidence jízd) jízd pro průkaznost ujetých kilometrů pro podnikatelskou činnost. Plátci DPH by si měli knihu jízd vést kvůli evidenci k DPH.

  1. Výdaje podle dokladů

Automobil byl nakoupen pro účely podnikání, je zahrnutý v majetku. Tzn. že je odepisován.

Osobní auto patří do 2. odpisové skupiny – odepisuje se tedy 5 let.

Odpisová skupina

v prvním roce odpisování

v dalších letech odpisování

pro zvýšenou vstupní cenu

roky

1

20

40

33,3

3

 2

11

22,25

20

5

3

5,5

10,5

10

10

4

2,15

5,15

5,0

20

5

1,4

3,4

3,4

30

6

1,02

2,02

2

50

Auto stálo 600 000 Kč.

Pořadí

Rok

Vstupní cena

Roční odpis

Oprávky celkem

Zůstatková cena
na konci

1

2013

600.000

66.000

66.000

534.000

2

2014

600.000

133.500

199.500

400.500

3

2015

600.000

133.500

333.000

267.000

4

2016

600.000

133.500

466.500

133.500

5

2017

600.000

133.500

600.000

0

Může také nastat situace, že vozidlo nebylo zakoupeno, ale je pronajímáno na základně nájemní smlouvy (ne leasing). Pak se do nákladů dávají výdaje za nájemné vozidla – podle faktur nebo podle splátkového kalendáře na nájemní splátky. V tomto případě nemůžeme vozidlo odepisovat, nejsme jeho vlastníci.

Mezi skutečné výdaje na vozidlo pak patří: výdaje za pohonné hmoty, opravy a údržba vozidla, pojištění vozidla, silniční daň aj.

Pozor – pokud je vozidlo používáno i pro soukromé účely, musí se všechny výdajev odpovídajícím rozsahu krátit. Stejně tak se krátí i odpisy nebo nájemné za vozidlo.

  1. Výdaje paušálem u vozidla, které není v majetku společnosti

Pro podnikání používáme vlastní vozidlo, jsme jeho majiteli, ale nepořídili jsme ho do majetku společnosti. Nemůžeme tedy uplatňovat odpisy.

Lze však uplatnit náhrady za ujetý kilometr. Sazba za ujetý kilometr je pro rok 2014 stanovena ve výši 3,70 Kč. Této sazbě se říká „základní náhrada za použití vozidla“.

Náhrada za pohonné hmoty – použije se cena buď z dokladu o tankování pohonných hmot, nebo se sazba, která je pro každý rok zveřejňována.

Pro rok 2014 stanoveny ceny (Vyhláška 435/2013 Sb.):

  • Diesel: 36,00 Kč
  • Benzin BA-95: 35,70 Kč
  • Benzin BA-98: 37,90 Kč

Příklad:

V roce 2013 jsem používala k podnikání auto na motorovou naftu - diesel (musí odpovídat údajům v technickém průkazu). Průměrná spotřeba (opět stanoveno v TP) je 8 l/100 km.

Cena pohonných hmot je stanovena na 36,50 Kč.

Náhrada za 1 km:

(8 * 36,50) / 100 = 2,92

Za 1 ujetý km pak použiji (3,60 + 2,92) 6,52 Kč.

 

Pro každou pracovní jízdu pak musí být sestaveno vyúčtování – uvede se počet ujetých kilometrů.

Datum

Odjezd - příjezd

 

 

Použitý d. prostředek

Vzdálenost v km.

Sazba za km.

Náhrada

CELKEM

 

 

 

hod

 

 

 

 

 

1.11.

Odjezd:

Praha

7:24

AUV

255

6,52

1 662,60

1 662,60

2013

Příjezd:

Vyškov

10:18

 

 

 

 

 

 

Odjezd:

Vyškov

13:21

AUV

258

6,52

1 682,16

1 682,16

 

Příjezd:

Praha

16:51

 

 

 

 

 

4.11.

Odjezd:

Praha

8:21

AUV

211

6,52

1 375,72

1 375,72

2013

Příjezd:

Brno

10:54

 

 

 

 

 

 

Odjezd:

Brno

13:12

AUV

224

6,52

1 460,48

1 460,48

 

Příjezd:

Praha

15:44

 

 

 

 

 

               

6180,96

                 

V roce 2014 budu používat k podnikání stejné vozidlo.

Cena pohonných hmot je stanovena na Kč 36,00

Náhrada za 1 km:

(8 * 36,00) / 100 = 2,88

Za 1 ujetý km pak použiji (2,88 + 3,70) 6,58 Kč.

  1. Výdaje paušálem u vozidla v ostatních případech

K podnikání používáme vozidlo, které máme bezplatně vypůjčené (např. od rodičů, sourozence), neplatíme nájemné,

nebo

používáme vozidlo, které jsme dříve měli v majetku a podnikali s ním, pak jsme je vyřadili a převedli do osobního majetku,

nebo

používáme vozidlo, které není v majetku, neboť jsme je pořídili na „leasing“ (tehdy byly v daňových výdajích leasingové splátky, nájemné).

Ve všech těchto případech lze jako daňový výdaj použít jen náhradu za pohonné hmoty, a ne základní náhradu za kilometr.

 

Příklad:

Používám v roce 2013 k podnikání auto na benzin BA 95 (musí odpovídat údajům v technickém průkazu). Průměrná spotřeba (opět stanoveno v TP) je 6 l/100 km.

Cena pohonných hmot je stanovena na 36,10 Kč.

Náhrada za 1 km:

(6 * 36,10) / 100 = 2,17

Pro každou pracovní jízdu pak musí být sestaveno vyúčtování – uvede se počet ujetých kilometrů.

Datum

Odjezd - příjezd

 

 

Použitý d. prostředek

Vzdálenost v km.

Sazba za km.

Náhrada

CELKEM

 

 

 

hod

 

 

 

 

 

1.11.

Odjezd:

Praha

7:24

AUV

255

2,17

553,35

553,35

2013

Příjezd:

Vyškov

10:18

 

 

 

 

 

 

Odjezd:

Vyškov

13:21

AUV

258

2,17

559,86

559,86

 

Příjezd:

Praha

16:51

 

 

 

 

 

4.11.

Odjezd:

Praha

8:21

AUV

211

2,17

457,87

457,87

2013

Příjezd:

Brno

10:54

 

 

 

 

 

 

Odjezd:

Brno

13:12

AUV

224

2,17

486,08

486,08

 

Příjezd:

Praha

15:44

 

 

 

 

 

               

2057,16

V roce 2014 budu k podnikání používat stejné auto na benzin BA 95.

Cena pohonných hmot je stanovena na 35,70 Kč.

Náhrada za 1 km:

(6 * 35,70) / 100 = 2,14.

  1. Výdaje při použití paušálem na dopravu

Pokud nechce podnikatel uplatňovat skutečné výdaje na dopravu autem (motocyklem) podle dokladů nebo podle najetých kilometrů, může uplatnit paušál na dopravu. Ten však lze uplatnit jen tehdy, pokud naše příjmy z podnikání jsou příjmy podle § 7 (příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti) nebo příjmy z pronájmu.

Paušál na vozidlo nelze uplatnit, pokud se jedná o vozidlo bezplatně vypůjčené nebo auto na úvěr (věřitel využil zajišťovacího převodu práva a auto je používáno na základě smlouvy o výpůjčce). Paušál se nemůže uplatnit ani tehdy, pokud bylo vozidlo přenecháno (i třeba jen na den) k užití jiné osobě. Nevztahuje se to ale na našeho zaměstnance, nebo na naši spolupracující osobu.

Paušál je možné uplatnit jen na tři vozidla (tři registrační značky). Může se jednat o vozidla vlastní (zahrnutá nebo nezahrnutá v majetku) nebo pronajatá od jiné osoby úplatně nebo vozidla na leasing.

V průběhu roku nelze výdaje kombinovat. Po celý rok se musí na dané vozidlo buď použít skutečné, nebo paušální výdaje.

Paušál 5 000 Kč na měsíc na jedno vozidlo – auto je plně využito jen pro podnikání, ne pro soukromé účely.

Pak nemohou být uplatněny výdaje na pohonné hmoty a parkovné. Mohou se ale uplatnit výdaje za opravy vozidla, pojistné, odpisy (pokud je na ně nárok), nájemné za vozidlo (v případě pronájmu vozidla nebo leasingu), silniční daň.

Paušál 4 000 Kč na měsíc na jedno vozidlo – pokud se používá i pro soukromé účely.

Nemohou být uplatněny výdaje na pohonné hmoty a parkovné. Mohou se ale uplatnit výdaje za opravy vozidla, pojistné, odpisy (pokud je na ně nárok), nájemné za vozidlo (v případě pronájmu vozidla nebo leasingu), silniční daň.

U plátců DPH lze také použít výdaje paušálem. Doporučujeme vést si knihu jízd v důsledku kontroly a evidence pro DPH.

 

Kniha jízd

Kniha jízd přispívá k větší průkaznosti výdajů. Evidence se může vést na počítači v programu přímo pro vedení knihy jízd, v tabulkovém programu (Excel), nebo v papírové podobě.

Povinnosti, které je třeba evidovat:

  • obchodní jméno dopravce (majitele vozidla),
  • registrační značka, druh a kategorie vozidla,
  • jméno a příjmení řidiče,
  • datum, místo a čas začátku a konce přepravy,
  • ujeté kilometry, tj. stav počítadla kilometrů (tachometru) při odjezdu a po příjezdu,
  • konkrétní účel jízdy (např. nákup materiálu, rozvoz zboží, jednání v bance, jednání u klienta apod.),
  • podpis řidiče.
Vzor knihy jízd:

XYZ s.r.o, Na Valech 10, Praha

 

Řidič:

Mgr. Jan Novák

osobní automobil Škoda, RZ: 1A1 8899

     
           

Datum

Trasa

Služebně

Počet km

Tachometr

Tachometr

05.08.13

Praha - Brno (zpět)

ABC s.r.o.

428

85 060

85 488

10.08.13

Praha - Brno (zpět)

BCD s.r.o.

428

85 488

85 916

15.08.13

Praha - Brno (zpět)

CDE s.r.o.

428

85 916

86 344

16.08.13

Praha - Brno (zpět)

ABC s.r.o.

428

86 344

86 772

18.08.13

Praha - Brno (zpět)

BCD s.r.o.

428

86 772

87 200

22.08.13

Praha - Brno (zpět)

CDE s.r.o.

428

87 200

87 628

23.08.13

Praha - Brno (zpět)

ABC s.r.o.

428

87 628

88 056

25.08.13

Praha - Brno (zpět)

BCD s.r.o.

428

88 056

88 484

26.08.13

Praha - Brno (zpět)

CDE s.r.o.

428

88 484

88 912

30.08.13

Praha - Brno (zpět)

ABC s.r.o.

428

88 912

89 340

31.08.13

Praha - Brno (zpět)

BCD s.r.o.

428

89 340

89 768

           

Přejeme mnoho šťastně najetých kilometrů.

 

Jana Švárová

certifikovaná účetní


Vytvořte si www stránky zdarma! Webnode